THE LONGHORN BEETLE AND "MA" (間)*, rensaku

 


Dimitar Anakiev

THE LONGHORN BEETLE AND "MA" (間)*, rensaku

(A meditation on "ma" with a longhorn beetle or a poetic essay on "ma")

One tentacle
in the past, another
in future: the longhorn beetle. .

Between two tentacles
of the longhorn beetle a gap,
called "ma".

Six legs and two
tentacles of the longhorn beetle,
while passing through "ma".
.
"There is a sense
of disharmony between you. "
Beetle says about "ma".
.
The long horn beetle
disappeared somewhere,
"ma" it's still here.

*Ma (間) (lit., "gap", "space", "pause") Though commonly used to refer to literal, visible negative space, ma may also refer to the perception of a space, gap or interval, without necessarily requiring a physical compositional element. This results in the concept of ma being less reliant on the existence of a gap, and more closely related to the perception of a gap. The existence of ma in an artwork has been interpreted as "an emptiness full of possibilities, like a promise yet to be fulfilled", and has been described as "the silence between the notes which make the music."


МАСЛАР И "МА" (間)*, ренсаку

Едно пипало
в миналото, друго
в бъдещето: маслар.
.
Между две пипала
на маслара празнота,
наречена "ма".
.
Шест крака
и две пипала на маслара,
при преминаване през "ма".
.
"Има чувство на
дисхармония между вас."
За "ма" казва маслар.
.
Масларът
изчезна някъде, "ма"
все още е тук.
.
.
*MA (間, "празнина", "пауза", "интервал") Въпреки че обикновено се използва за означаване на буквално, видимо "отрицателно" пространство, "ма" може да се отнася и за възприемането на пространство, пролука или интервал, без непременно да изисква физически композиционен елемент. Това води до това, че концепцията за "ма" по-малко зависи от съществуването на празнина и е по-тясно свързана с възприемането на празнина. Съществуването на "ма" в произведение на изкуството е интерпретирано като „празнота, пълна с възможности, като обещание да бъде изпълнено "и е описано като„ тишината между нотите, които правят музиката."

Comments